woensdag 11 maart 2009

Stelling: In tijden van crisis moet er eerst gekort worden op het budget van de Interne Communicatie

Interne Communicatie in de tijd van een crisis: voor veel mensen wordt het als een kostenpot gezien waar als eerst op gekort kan worden. Zoals wel vaker gezegd is, is interne communicatie nog steeds een beetje het ondergeschoven kindje van veel organisaties. Maar is geld besparen via interne communicatie wel de juiste manier?

Ik denk van niet. In een crisissituatie vindt het personeel het belangrijk om op de hoogte gehouden te worden van de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Want wat is er erger dan op het nieuws te horen dat er 50.000 banen bij jouw bedrijf gaan verdwijnen en dat jij hier niets van af weet?

Om deze reden denk ik dat interne communicatie tijdens een crisis even belangrijk, misschien nog wel belangrijker is dan anders. Tijdens deze periode is heel de wereld onzeker en zijn er veel vragen over financiën, banen en eventuele oplossingen. Als je als bedrijf zijnde aan je personeel laat merken dat ook jij niet weet hoe het allemaal verder moet, zal dit niet ten goede komen aan de sfeer én aan het bedrijfsresultaat. Want is er in het bedrijf verwarring, dan zullen mensen hier zeker met elkaar overpraten en dit zal leiden tot geroddel, wat de sfeer naar beneden haalt. Daarnaast besteedt het personeel tijd aan het bespreken van hun onzekerheden, waardoor er in die tijd niet gewerkt zal worden. Als één iemand een half uurtje zit te kletsen in plaats van te werken is dat nog wel te overzien, maar als 4.000 man dit doen?

Daarom moet er in mijn ogen in tijden van crisis juist voldoende budget vrij gemaakt worden voor interne communicatie. Door het personeel op de hoogte te stellen, en vooral ook op de hoogte te houden, zul je merken dat je als bedrijf zijnde de crisisfases minder moeilijk zal doorlopen. En mocht het nou echt slecht nieuws zijn wat je voor je medewerkers hebt, dan is het in ieder geval beter dat ze het van hun eigen baas horen dan van het Algemeen Dagblad.

1 opmerking:

  1. Korten op het interne communicatiebudget kan een symbolische waarde hebben. Je kunt bijvoorbeeld het personeelblad opheffen. Zoiets geeft het signaal dat het "serious business" is met de crisis. Zie onlangs nog de ontwikkeling bij de Rijksoverheid.
    http://www.communicatieplein.nl/Actueel/Nieuwsberichten/2009/Januari/Personeelsbladen_BZK_en_VenW_gestopt

    Ik ben het eens met jullie stelling dat een bedrijf altijd moet zorgen dat hun eigen mensen op de hoogte zijn. Dus ook als het niet goed gaat.

    De huidige crisis is de kans om interne communicatie fundamenteel te veranderen. Over wat voor verandering hebben we het dan?
    1) altijd maximale openheid bieden. Soms dus ook uitleggen dat zaken gevoelig liggen/nog niet duidelijk zijn etc.
    2) managers verantwoordelijk maken voor interne communicatie. En dat is niet hetzelfde als e-mail doorsturen...
    3) intranet gebruiken als basismedium/bezemwagen. En bijeenkomsten als 'happenings'die je niet wilt missen (omdat ze ook echt interessant zijn).
    4) als je iets niet uit te leggen is, vertel dat dan in je interne communicatie (openheid dus).
    5) Speel met interne communicatie zoveel mogelijk in op natuurlijke momenten/plekken (Je eerste dag, als je de helpdesk belt, de koffiecorner, de receptie van het gebouw.... Maak geen nieuwe communicatiemomenten/plekken.
    6) Werk met vaste onderwerpen in de communicatie (liefst zo min mogelijk).

    Als deze punten zorgen ervoor dat de mensen communicatie zien als iets dat eerlijk is en zo gewoon mogelijk verloopt.

    BeantwoordenVerwijderen